מסימני הסתיו  בארצנו

 

"כשהחצב פורח הקיץ בורח והסתיו אורח"

 

בתקופה זו נשוחח על:

 

מזג האוויר הפכפך- פעם חם מאוד ופעם קריר, הלחות עולה ובבקרים ניתן לראות את טיפות הטל המכסות   את המכוניות.

 

נדידת הציפורים- חסידות, ונחליאלי. הציפורים הנודדות בסתיו נודדות מכיוון צפון לכיוון דרום. הציפורים המגיעות אלינו בסתיו, נשארות בארץ במשך החורף ועוזבות   אותנו בקיץ.

 

 צמחיה- פריחת החצב, חבצלת החוף והסתוונית.

 

שלכת- חלק מן העצים משירים את עליהם. נשוחח על פרי מול פירות סרק, על זרעים, תרמילים ונביטת זרעים.

 

קוצים יבשים- רוב הקוצים פורחים בסוף ימי החורף ובאביב, העלים שלהם נובלים והם יוצרים זרעים שיחכו עד לעונת הגשמים הבאה. אך ישנם קוצים שלקראת הקיץ מצמיחים ענפים חדשים, קשים וקוצניים המאפשרים להם לעמוד בחום הקיץ הגדול   מבלי לאבד מים ולהמשיך לגדול ולהצמיח פרחים.

 

מעוף הכלולות של נמלת הקציר- הגשם הראשון מהווה סימן לכל הנמלים שעליהם לצאת מן הקן ולעוף. כל הנמלים הנמצאות באותו הקן, הם כולם אחים ואחיות, על מנת להתרבות, עליהם להזדווג עם נמלים מקינים אחרים. לאחר ההזדווגות הזכרים מתים והמלכות (הנקבות עם הכנפיים), מפילות את כנפיהן, מתחפרות ומקימות כל אחת קן חדש.

 

חילזון השדה: מגיע עם הגשם הראשון. נכין בית גידול על מנת שיטיל בו את ביציו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

במקביל נקים גינה לימודית בגן

 

 

מספר מטרות עומדות בפנינו במסגרת נושא זה:

 

1.     טיפוח ההתעניינות בעולם הצומח.

 

2.     מעקב אחר שינויים החלים בצמח, תוך כדי גדילתו.

 

3.     התנסות אישית בגידול ירקות.

 

4.    ללמד עובדות הנוגעות להתנהגותם של צמחים.

 

5.    לפתח כשרי התמדה, סבלנות ותחושה של אחריות לצומח.

 

6.    לטפח ערכים חברתיים הקשורים לעבודת האדמה ובאספקת  מזון לאדם 

       ולבעלי חיים.

 

מה נלמד?

 

·                   ננביט זרעים בגן ונזרע זרעים בגינה.

 

·                   נעקוב אחר תהליך הגדילה של הזרעים.

 

·                   נמיין ירקות שונים לפי קריטריונים.

 

·                   נחקור ירקות שונים.

 

·                   נכין סלט מירקות חיים.

 

 

לימוד הנושא יעשה תוך שימת דגש על טיפוח כשרים קוגניטיביים, מוטוריים ומוזיקליים:

 

·                   העשרת אוצר המלים במושגים, מלים וביטויים הקשורים לגינה

         כגון:    ירק, צמח, זרע-זריעה, נבט-נביטה, ערוגה, השקיה, מזלף,

    דחליל.

 

 

 

 

·                   טיפוח יכולת המוטוריקה העדינה באמצעות:

 

עבודות יצירה של ירקות מחומרים שונים, ובטכניקות מגוונות כגון: 

צביעה, מריחת פלסטלינה, פיסול מפלסטלינה, צביעה בצבע לח,

הדבקה ועוד.

 

·                    טיפוח השימוש והאבחנה בין החושים השונים באמצעות מישוש     

          והרחת ירקות, התבוננות ותיאור מראם החיצוני, וכמובן, טעימת

          ירקות.

 

 

 

מושגים

 

זרע – זריעה, פקעת – הטמנה, מעדר, מגרפה, מזלף, ערוגה, גינת נוי – גינת ירק ועוד.