תפקיד המחנך בחצר הגרוטאות:

אם לרגע חשבתם שזמן פעילות בחצר הגרוטאות הוא זמן "להפסקת קפה", זרקו את הקפה מהיד ותתחילו לעבוד. חצר הגרוטאות זהו המקום היחידי שאתם תוכלו להפיק ממנו תצפיות על הילד בכל ממדי האישיות שלו, משמע בחצר הגרוטאות תוכלו לראות את הילד גם מהבחינה החברתית, הקוגניטיבית, המוטורית והרגשית שלו. מעבר לכך, חשוב לפתח את הבחינות האלה תמיד, ולכן יש בחצר את האפשרות הנהדרת הזאת, הזדמנות למחנך לבצע מעורבויות עם הילדים בכל ממד שרק ירצה, על מנת לפתח את אותו ממד כמובן. ועכשיו שחלק זה ברור לנו, אני רוצה להוסיף כי התפקיד של המחנך בחצר הגרוטאות הוא ל"זרוק טריגר" ולצאת- זאת אומרת המחנך צופה מהצד בפעילות מסוימת, הוא מרגיש כי היא עומדת להסתיים, אולי מחוסר עניין, אולי כי מצאו את התשובה, כאן נכנס המחנך, נותן אביזר מסוים שיכול לקדם את הפעילות, אומר אמירה מסוימת, רואה את התגובה ויוצא. הילדים ממשיכים מכאן ומרחיבים את הפעילות שלהם. חוץ מתפקיד זה ישנו התפקיד של התיווך, מי כמונו יודע, כמה חשוב התיווך, בחצר אנחנו יכולים לגרום לילד לראות מעבר, לנחול הצלחות, להבין הנחות מסתתרות, "לדעת את העולם קצת יותר". התיווך שלנו מתחיל ברגע שאנו צופים בילד, הילד נתקל בבעיה או מצוקה, או מצד שני נוחל הצלחה ואינו רואה אותה. ברגע זה אנו נכנסים ומשקפים לו את המצב, לא עוזרים, לא עושים בשבילו אלא פשוט חווים אתו את הפעילות עד לרגע ההבנה שלו.

אז לסיכום: המחנך מתחיל בצפייה בילד בחצר הגרוטאות, ומשם יוזם אינטראקציה שהוא חושב שמתאימה למצב שבו הילד נמצא, לתוכן שבו הילד עוסק ולמטרה שהמחנך רוצה להשיג מאטראקציה זו, משמע מהי המטרה של המחנך?, במה הוא רוצה לקדם את הילד.