מהלך עבודה עם חימר

 

המילה חימר מציינת היום את האדמה הרכה שממנה מפסלים כלים.

 

חומרים נדרשים

-         חימר יבש

-         מים

    -מערוכים

    -קרטוני ביצוע

 

 

המילה חימר מציינת היום את האדמה הרכה שממנה מפסלים כלים.

בתנ"ך קראו לאדמה הרכה שממנה עושים כלים בשם חומר, כמו בצרוף: בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים (שמות א יד).
חומר הוא כינוי לסוג האדמה הדביקה והאטומה למים המכילה קאולין ומתאימה ליצירת כלים ופסלים /באנגלית:
clay./

 

מטרות המפגש:

1.      התמסרות לחוויה עם החומר – לתת לילדים לחוות את הפורקן הרגשי ולאחריו הרגיעה שבזמן המפגש עם החומר.

2.הכרות עם החומר במצבי הצבירה השונים:

-יבש-רטוב

רך-קשה

-נמס-נמרח

-דביק  

מהלך לפעילות:

פעילות מתחילה עם חימר רטוב באופן חופשי ובהמשך המפגשים:

1.      תזכורת למפגשים קודמים: מי זוכר מה זה? מה עשינו? למה אנחנו מתגעגעים/למה לא?

2.      מחלקת להם "פרוסה" של חומר ייבש ויחד אנחנו מגלים את תכונות החומר: מזמינה את האצבעות לבוא ולחוש, לגעת כל אחד והקצב שלו.

יש ילדים שמיד ישברו את החמר, מעירה את תשומת ליבם לתחושה הקשה/מחוספסת בחלק השבור מול התחושה החלקה במגע עם החלק החלק.

לשוחח על המושגים: יבש, רטוב /הפכים/, חלק, מחוספס, רך, קשה.

מה זה מזכיר לכם, החומר היבש? למה זה דומה? /אדמה ייבשה לפני בוא הגשמים, חול/.

3. ילדים בעזרת הידיים יכולים לשבור חימר לחלקים גדולים וקטנים. רובם יתחילו מיד לרסק את הפרוסה של החמר היבש לפירורים קטנטנים.

לעיתים יש בנות עדינות שמתקשות מול פרוסה עבה, מחליפה להן בשטוחה יותר.

אפשר לראות שהפירורים עפים, מזכיר אבק? לשים לב האם הפירורים נתקעים בציפורניים, זה נעים לי או לא?

4.      הגשת קערה ואיסוף החימר היבש לקערה, עוברת ומוסיפה מעט מים בכל אחת מהקערות הילדים קשובים לקולות הפסססט שעושים המים המחלחלים באבקת חומר. מה קרה לחמר? הפך רטוב...מה קרה לצבע של החמר באצבע על המצע ולגלות / להיזכר/ כי הימר מצייר.

המדריכה קשובה לתהליכים שנרקמים, ממלילה פעולות – תווך מול הילד, אך את התהליך הילד מוביל. המדריכה נוכחת בתהליך של הילד, בחוויות ההתנסות, הגילוי והחקירה שלו.

בסוף הפעילות אוספים את המצע ושומרים אותו בפינת הייבוש בגן. במפגש הבא נראה מה קרה לעבודות שלכם – אני מסיימת את השיעור ומביאה אותם לציפייה וסקרנות לפעילות הבאה.

דגשים מתודיים:

1.      מפגש חוזר עם החומר היבש "אני והחומר". שיתוף בחווית התחושות, למה התגעגעתי/למה לא...

2.      הבנת תהליכים –נמס, נמרח, דביק.

3.      לגיטימציה לתחושות ורגשות שונים העולים במפגש עם החומר.

4.      בניית קשרים קוגניטיביים ביצירת המשכיות בהתנסות בין מפגש למפגש עוקב.