התפתחות ולמידה: גישתו של ויגוצקי

למידה והתפתחות נמצאים בקשר הדדי. ההתפתחות אינה נתפסת בנפרד מתהליך של למידה. לגבי ויגוצקי, הלמידה היא זו המאפשרת את ההתפתחות ובכך היא קודמת לה; ההתפתחות תלויה בלמידה.

מושג 'תחום ההתפתחות הקרובה' מסביר את רעיונו של ויגוצקי על טבעה של ההתפתחות ועל מקומה המרכזי של הלמידה בתהליך זה.

 

'תחום ההתפתחות הקרובה'

נניח, אומר ויגוצקי, שאנו בוחנים שני ילדים בני 10 על מנת לקבוע לאיזו כיתה הם מתאימים. ונניח שתוצאת המבחן הייתה זהה אצל שני הילדים: גיל מנטאלי -  8. זה כמובן אומר ששניהם מסוגלים להתמודד עם משימות ברמת קושי המתאימה לילד בגיל 8. האם זה אומר, שואל ויגוצקי, שיש להפנות את שני הילדים לאותה מסגרת חינוכית? האם תהליך ההתפתחות ההכרתית של שניהם יהיה זהה? האם יכולתם ההכרתית זהה?

נניח, הוא ממשיך, שהאבחון נמשך והילדים מתבקשים להתמודד עם משימות חדשות, אך הפעם הם מסתייעים בכך ע"י אדם מבוגר. נמצא שבעזרת הסיוע ילד אחד מצליח להתמודד עם משימות ברמה של ילד בן 11, וילד שני מצליח להתמודד עם משימות ברמה של ילד בן 9האם ילדים אלו הם בעלי יכולת מנטלית שווה?

ההבדל בין הציון הראשון לציון השני שקיבל כל ילד מוגדר על ידי ויגוצקי כ 'תחום ההתפתחות הקרובה':

"זהו המרחק בין רמת ההתפתחות העכשווית, שנקבעה ע"י פתירת בעיות בלתי תלויה, ובין רמת ההתפתחות הפוטנציאלית שנקבעה ע"י פתירת בעיות בסיוע מבוגר, או מומחה".

תחום ההתפתחות הקרובה מבטא את אותן פונקציות הכרתיות שעדיין לא הבשילו אך הן בתהליכי הבשלה. אלו הן ניצני ההתפתחות ולא פרותיה.  רק בעזרת אינטראקציה עם הסביבה האנושית (למידה) יהפכו ניצני התפתחות אלו לפרות, למיומנויות חשיבה המגדירות את רמת ההתפתחות. רק שני הציונים יחד הם מדד מהימן של רמת ההתפתחות.

(Vygotsky, 1978, pp. 84- 91)

 

כיצד תופס ויגוצקי את תהליך ההתפתחות?:

תהליך ההתפתחות מתחיל באינטראקציה שבין הילד למבוגר, בין המומחה לטירון. אינטראקציה זו מופנמת במהלך הזמן והופכת לכלי קוגניטיבי פנימי.

 

 תארו לעצמכם שאימא ('מומחה') וילדה בן הארבע (טירון) מחליטים לערוך קניות יחד. הילד מלווה את אימו בכל שלב של התהליך: עושים רשימת קניות, הולכים לחנות, לוקחים עגלת קניות, הולכים לחפש את המוצרים על פי המחלקות של כל מוצר ומוצר, לבסוף משלמים בקופה. בבית פורקים את המוצרים ומניחים אותם בארון לפי סוגיהם השונים. תהליך זה הוא תהליך של למידה.

לאחר פעמים רבות של 'עריכת קניות' הילד הופך בעצמו ל 'מומחה', הוא מכיר את שלבי התהליך ומסוגל להדריך עצמו לביצוע המשימה, שלב אחר שלב ללא סיוע. שלבי התהליך מופנמים ועם הזמן הופכים לכלים קוגניטיביים העומדים לרשות הילד בהתמודדות עם משימות אחרות הדורשות ממנו תכנון וביצוע של תהליך עבודה דומה (למשל: כתיבת עבודה). זהו תהליך התפתחותי.

בדוגמה זו ראינו כיצד למידה קודמת להתפתחות ומקדמת אותה.

 

התוכלו לבוא עם דוגמה משלכם לתהליך התפתחות המתחיל בתהליך למידה?

 

על תפיסה זו נבנה רעיון 'התיווך' בחינוך והתפתחו טכניקות תיווך.

אם כן -  לגבי ויגוצקי, תהליכי התפתחות ותהליכי למידה אינם זהים; התהליך ההתפתחותי צועד בעקבות התהליך הלימודי. התהליך הלימודי מתרחש ב 'תחום ההתפתחות הקרובה'; התהליך הלימודי הופך לתהליך התפתחותי.

ניתן לעיין בסיכום מורחב יותר של התיאוריה של ויגוצקי וכן ביישומים חינוכיים של רעיונותיו:

סיכום של התיאוריה של ויגוצקי

יישומים חינוכיים של משנתו של ויגוצקי