מערך שיעור מדורג: תלמידות החינוך המיוחד שנה ב' מכללת אורנים

עבודה בקבוצות על פי רמות ידע:

 

נושא השיעור: לשון - ניתוח והטיית פעלים בנושא חורף.

כיתה: ה'

תכני השיעור:

v     הצגת נושא השיעור והצגת סדר הפעילויות.

v     עבודה בקבוצות עפ"י רמות ידע:

o    פעילות 1: קריאת קטע סיפורי קצר, זיהוי פעלים בתוכו וניתוח 5 מתוכם עפ"י בחירת התלמידים בתוך טבלה מוגדרת או לא מוגדרת – בהתאם לרמת הידע של תלמידי הקבוצה. קבוצה 1 מקבלת טבלה ריקה. קבוצה 2 מקבלת טבלה חלקית, קבוצה 3 מקבלת טבלה מלאה מבחינת הפרמטרים שאליהם יש להתייחס. קבוצה 3 תקבל את אותו קטע קריאה, אך הפעלים בו יהיו מודגשים.

o    פעילות 2: השלמת קטע קריאה עם פעלים חסרים. קטעי הקריאה בין הקבוצות יהיו זהים אך המטלה תהיה שונה ברמת הקושי: קבוצה 1 תקבל את השורש בלבד, קבוצה 2 תקבל שורש + בניין או זמן, קבוצה 3 תקבל את כל הפרמטרים הנחוצים.

v     מליאה בכיתה - הקראת קטע הקריאה.


(פעילות 1 - רמה א'- הקשה ביותר).

 

לשון- פעלים- נושא החורף. למידה קבוצתית בכיתה.

חלק א'.

 

לפניכם סיפור בנושא החורף.

     1.        קראו את הסיפור.

     2.        בחרו 5 פעלים ממנו ונתחו את הפעלים בטבלה המצורפת לפי הקטגוריות שלמדנו בכיתה.

       q          שימו לב: הקטגוריות לא מצוינות בטבלה, עליכם למלאם בכוחות עצמכם. אם אינכם זוכרים כיצד למלא את הקטגוריות, חפשו במחברותיכם או קראו למורה.

 

 

טבלת ניתוח הפעלים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


(פעילות 1 - רמות א'+ ב'- קשה + בינוני).

 

 

 

 

חורף הוא טוב או רע?

 

הבוקר, דני התעורר וגילה שקר בחוץ- החורף מתחיל. דני לא ידע אם לשמוח או להיות עצוב. מצד אחד הגשם כבר מטפטף לו ועוד מעט הוא ישטוף את האדמה שתצמיח לנו יבול. אך מצד שני, הימים יתחילו להיות קרים מאוד ואז יהיה קשה לקום בבוקר, הגשם יעשה שלוליות וכשנלך על המדרכה, ויעבור אוטובוס בתוך השלולית שבכביש, הוא ישפריץ עלינו את המים ואנחנו נרטב. דני החליט להתייעץ עם אמו. הוא התעטף בשמיכתו וקרא לה.

אימא?

כן דני שלי.

חורף זה טוב או רע?

חורף רע? למה אתה חושב שיכול להיות שהחורף הוא רע?

כיוון שקר מאוד מהרוח שנושבת חזק, ונרטבים מהגשם שיורד כל הזמן ולא מפסיק ובנוסף לכך, בחורף השמש שוקעת מוקדם ומחשיך מהר.

החורף, דני'לה, הוא ברכה. אנו מתפללים כל יום שירד עוד ועוד גשם שישקה את האדמה שנותנת לנו יבול. נכון שקצת קר, אבל אנחנו יודעים איך להתגבר על הקור. איך אתה חושב שאפשר להתגבר על הקור?

אני זוכר שבשנה שעברה קנית לי מעיל חדש ומאוד אהבתי ללבוש אותו. אפילו בקיץ רציתי ללבוש אותו. וגם הבטחת לי שתיקני לי השנה מגפיים כך שאוכל לקפץ בשלוליות מבלי להירטב.

אתה רואה דני'לה, אפשר להתגבר על קשיי החורף ואפילו ליהנות ממנו. כעת, אדליק לך את התנור כדי שחדרך יתחמם ויהיה לך נעים בזמן שתתארגן ללכת לביה"ס.

 


(פעילות 2 - רמה א'- הקשה ביותר).

 

 

לשון- פעלים- נושא החורף. למידה קבוצתית בכיתה.

חלק ב'.

 

       q          לפניכם קטע נוסף על דני ואמו. בקטע זה יש פעלים חסרים. השלימו את הפעלים החסרים בצורה הנכונה של הפועל בהתאם למשפט.

 

אתמול (י.ר.ד)_______הגשם הראשון. דני (ע.ו.ר)_______ בבוקר ו______ (ר.א.ה) את טיפות הגשם (ז.ל.ג)_______ על חלונו. הוא (ח.ל.ט)_______ לקרוא לאימא שלו ולספר לה על כך. כאשר אמו של דני (נ.ג.ע)_______ לחדרו, היא (פ.ת.ע)_______ לראות את טיפות הגשם על חלונו. הו דני, (ר.א.ה)_______ כמה הגשם יפה! בוא, (ל.ב.ש)_______ מהר ו _______ (י.ר.ד) לראות אותו. דני (מ.ה.ר)_______ להתלבש והם (י.ר.ד)_______ יחדיו לחצר לצפות ביורה.

 

 

(פעילות 1 - רמה ב'- בינונית).

 

לשון- פעלים- נושא החורף. למידה קבוצתית בכיתה.

חלק א'.

לפניכם סיפור בנושא החורף.

     1.        קראו את הסיפור.

     2.        בחרו 5 פעלים ממנו ונתחו את הפעלים בטבלה המצורפת לפי הקטגוריות שלמדנו בכיתה.

       q          שימו לב: חלק מהקטגוריות לא מצוינות בטבלה, עליכם למלאם בכוחות עצמכם. אם אינכם זוכרים כיצד למלא את הקטגוריות, חפשו במחברותיכם או קראו למורה.

 

טבלת ניתוח הפעלים.

 

 

 

 

שורש

בנין

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


(פעילות 1 - רמות א'+ ב'- קשה + בינוני).

 

 

חורף הוא טוב או רע?

 

הבוקר, דני התעורר וגילה שקר בחוץ- החורף מתחיל. דני לא ידע אם לשמוח או להיות עצוב. מצד אחד הגשם כבר מטפטף לו ועוד מעט הוא ישטוף את האדמה שתצמיח לנו יבול. אך מצד שני, הימים יתחילו להיות קרים מאוד ואז יהיה קשה לקום בבוקר, הגשם יעשה שלוליות וכשנלך על המדרכה, ויעבור אוטובוס בתוך השלולית שבכביש, הוא ישפריץ עלינו את המים ואנחנו נרטב. דני החליט להתייעץ עם אמו. הוא התעטף בשמיכתו וקרא לה.

אימא?

כן דני שלי.

חורף זה טוב או רע?

חורף רע? למה אתה חושב שיכול להיות שהחורף הוא רע?

כיוון שקר מאוד מהרוח שנושבת חזק, ונרטבים מהגשם שיורד כל הזמן ולא מפסיק ובנוסף לכך, בחורף השמש שוקעת מוקדם ומחשיך מהר.

החורף, דני'לה, הוא ברכה. אנו מתפללים כל יום שירד עוד ועוד גשם שישקה את האדמה שנותנת לנו יבול. נכון שקצת קר, אבל אנחנו יודעים איך להתגבר על הקור. איך אתה חושב שאפשר להתגבר על הקור?

אני זוכר שבשנה שעברה קנית לי מעיל חדש ומאוד אהבתי ללבוש אותו. אפילו בקיץ רציתי ללבוש אותו. וגם הבטחת לי שתיקני לי השנה מגפיים כך שאוכל לקפץ בשלוליות מבלי להירטב.

אתה רואה דני'לה, אפשר להתגבר על קשיי החורף ואפילו ליהנות ממנו. כעת, אדליק לך את התנור כדי שחדרך יתחמם ויהיה לך נעים בזמן שתתארגן ללכת לביה"ס.

 


(פעילות 2 - רמה ב'- בינונית).

לשון- פעלים- נושא החורף. למידה קבוצתית בכיתה.

חלק ב'.

 

       q          לפניכם קטע נוסף על דני ואמו. בקטע זה יש פעלים חסרים. השלימו את הפעלים החסרים בצורה הנכונה של הפועל בהתאם למשפט.

 

אתמול (י.ר.ד, פָּעל)_______הגשם הראשון. דני (ע.ו.ר, התפעל)_______ בבוקר ו______ (ר.א.ה, פָּעל) את טיפות הגשם (ז.ל.ג, הווה)_______ על חלונו. הוא (ח.ל.ט, עבר)_______ לקרוא לאימא שלו ולספר לה על כך. כאשר אמו של דני (נ.ג.ע, הִפעיל)_______ לחדרו, היא (פ.ת.ע, הֻפעל)_______ לראות את טיפות הגשם על חלונו. הו דני, (ר.א.ה, ציווי)_______ כמה הגשם יפה! בוא, (ל.ב.ש, עתיד)_______ מהר ו _______ (י.ר.ד, עתיד) לראות אותו. דני (מ.ה.ר, עבר)_______ להתלבש והם (י.ר.ד, עבר)_______ יחדיו לחצר לצפות ביורה.

 

 

 

 

(פעילות 1 - רמה ג'- הקלה ביותר).

 

לשון- פעלים- נושא החורף. למידה קבוצתית בכיתה.

חלק א'.

לפניכם סיפור בנושא החורף.

     1.        קראו את הסיפור.

     2.        בחרו 5 פעלים ממנו ונתחו את הפעלים בטבלה המצורפת לפי הקטגוריות שלמדנו בכיתה.

 

טבלת ניתוח הפעלים.

 

הפועל

זמן

שם גוף

שורש

בנין

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(פעילות 1 - רמה ג'- הקלה ביותר).

 

 

חורף הוא טוב או רע?

 

הבוקר, דני התעורר וגילה שקר בחוץ- החורף מתחיל. דני לא ידע אם לשמוח או להיות עצוב. מצד אחד הגשם כבר מטפטף לו ועוד מעט הוא ישטוף את האדמה שתצמיח לנו יבול. אך מצד שני, הימים יתחילו להיות קרים מאוד ואז יהיה קשה לקום בבוקר, הגשם יעשה שלוליות וכשנלך על המדרכה, ויעבור אוטובוס בתוך השלולית שבכביש, הוא ישפריץ עלינו את המים ואנחנו נרטב. דני החליט להתייעץ עם אמו. הוא התעטף בשמיכתו וקרא לה.

אימא?

כן דני שלי.

חורף זה טוב או רע?

חורף רע? למה אתה חושב שיכול להיות שהחורף הוא רע?

כיוון שקר מאוד מהרוח שנושבת חזק, ונרטבים מהגשם שיורד כל הזמן ולא מפסיק ובנוסף לכך, בחורף השמש שוקעת מוקדם ומחשיך מהר.

החורף, דני'לה, הוא ברכה. אנו מתפללים כל יום שירד עוד ועוד גשם שישקה את האדמה שנותנת לנו יבול. נכון שקצת קר, אבל אנחנו יודעים איך להתגבר על הקור. איך אתה חושב שאפשר להתגבר על הקור?

אני זוכר שבשנה שעברה קנית לי מעיל חדש ומאוד אהבתי ללבוש אותו. אפילו בקיץ רציתי ללבוש אותו. וגם הבטחת לי שתיקני לי השנה מגפיים כך שאוכל לקפץ בשלוליות מבלי להירטב.

אתה רואה דני'לה, אפשר להתגבר על קשיי החורף ואפילו ליהנות ממנו. כעת, אדליק לך את התנור כדי שחדרך יתחמם ויהיה לך נעים בזמן שתתארגן ללכת לביה"ס.

 


(פעילות 2 - רמה ג'- הקלה ביותר).

לשון- פעלים- נושא החורף. למידה קבוצתית בכיתה.

חלק ב'.

 

       q          לפניכם קטע נוסף על דני ואמו. בקטע זה יש פעלים חסרים. השלימו את הפעלים החסרים בצורה הנכונה של הפועל בהתאם למשפט.

 

אתמול (עבר, הוא, י.ר.ד, פָּעל)_______הגשם הראשון. דני (עבר, הוא, ע.ו.ר, התפעל)_______ בבוקר ו______ (עבר, הוא, ר.א.ה, פָּעל) את טיפות הגשם (הווה, הן, ז.ל.ג, פָּעל)_______ על חלונו. הוא (עבר, הוא, ח.ל.ט, הִפעיל) _______ לקרוא לאימא שלו ולספר לה על כך. כאשר אמו של דני (עבר, היא, נ.ג.ע, הִפעיל)_______ לחדרו, היא (עבר, היא, פ.ת.ע, הֻפעל)_______ לראות את טיפות הגשם על חלונו. הו דני, (ציווי, יחיד, ר.א.ה, פָּעל)_______ כמה הגשם יפה! בוא, (עתיד, אנחנו, ל.ב.ש, נפעל)_______ מהר ו _______ (עתיד, אנחנו, י.ר.ד, פָּעל) לראות אותו. דני (עבר, הוא, מ.ה.ר, פִּעל) _______ להתלבש והם (עבר, הם, י.ר.ד, פָּעל)_______ יחדיו לחצר לצפות ביורה.

 

 

(פעילות 3- משימה לזריזים).

לשון- פעלים- נושא החורף. למידה קבוצתית בכיתה.

חלק ג'.

 

       q          לפניכם משפטים עם מלות זמן חסרות. הוסיפו את מילת הזמן המתאימה למשפטים הבאים.

     1.        אימא אמרה ________ לדני שהגשם הוא ברכה. (אתמול, מחר, היום).

     2.        אני אדליק ________ את התנור כדי שיהיה לנו חם ונעים. (בעוד רגע, לפני רגע, עכשיו).

     3.        טיפות הגשם זולגות _______על חלונו של דני. (אמש, מחרתיים, כעת).

     4.        הגשם ישקה את האדמה_________. (כשהוא יֶרד, כשהוא יַרד, כשהוא יורד).

     5.        המאמינים מתפללים ________ לקראת הגשם.(בכל שנה, בשנה שעברה, בשנה הבאה).

     6.        דני אמר לאמו: "אימא, הבטחת______ "(בעונה הבאה, בעונה שעברה, בעונה הזאת) שתקני לי _____ מגפיים. (בשנה הבאה, השנה, בשנה שעברה).